MALİYET ARTIŞLARI ÇELİK FİYATLARINI YÜKSELTİYOR

DÖVİZ kurları ve enerji maliyetlerindeki yükselişin yanında, arz sıkıntısı çelik fiyatlarının yönünü yukarıya çevirdi. Başta inşaat, otomotiv ve dayanıklı tüketim malları olmak üzere birçok sektörün temel girdisi olan kütük demir fiyatları ton başına 10-20 dolar yükseldi.

Türkiye yerel kütük piyasası ciddi bir arz sorunuyla karşı karşıya. İç piyasada fiyatlar geçen haftaya göre ton başına 20 doları bulan artışla 550 doları geçti. İskenderun’da faaliyet gösteren bir üreticinin mayıs ayından önce kütük tedariki yapamayacak olması bölgede arz sıkıntı yaratırken, bu durum diğer üreticilerin fiyatlarını yukarı çekmelerine yol açtı.

İç piyasadaki fiyat artışları ithal ürünler üzerinde de etkili oldu. Rusya ve Ukrayna’dan ithal edilen kütük demirin fiyatı da ton başına 10 dolar dolayında yükselerek 530 dolara kadar çıktı. Özellikle iç piyasadaki mevcut arz sıkıntısı yüzünden Türk alıcıların ithal kütük talebinin önümüzdeki günlerde artması bekleniyor.

KARDEMİR: FİYATLAR DALGALANIYOR

Karabük Demir ve Çelik Fabrikaları (Kardemir) Genel Müdürü Fadıl Demirel, Türk demir çelik sektörünün ürünlerinin yüzde 50’sini ihraç etmek durumunda olduğunu, dolayısıyla çevre ülkelerde ve dünyadaki bir takım sarsıntılardan ciddi etkilendiklerini söyledi. Son yıllarda bu etkinin arttığını vurgulayan Demirel, “Fiyatlar dalgalanıyor. Zaman zaman aşağıya, zaman zaman yukarıya gidiyor. Sıkıntılar zaman zaman oluyor. Bu komşu ülkelerin durumundan da kaynaklanıyor. Bugünlerde Rusya ve Ukrayna’daki bir takım hadiselerden dolayı bazı mallarda sıkıntılar da olabiliyor. Ama bunlar geçici sıkıntılar. Neticeyi tayin edici sıkıntılar değil diye düşünüyorum” dedi.

Demirel, öte yandan finans piyasalarındaki düzelmeler ve piyasalardaki olumlu havanın da sektörü olumlu hale getirdiğine işaret eti. Çelik sektöründe Türkiye’de ciddi bir kapasite olduğunu ve şu anda fiilen 36 milyon ton üretim yapıldığını ifade eden Demirel, 50 milyon ton civarında da kapasite olduğunu söyledi. Şartlar müsait olduğunda bu kapasitenin sonuna kadar kullanılacağını kaydeden Demirel, şöyle dedi:

“Özellikle katma değeri yüksek olan ürünlere kayma yönünde ciddi çabalar var Türk demir çeliksektöründe. Bununla ilgili biz de çok anlamlı yatırımlar yapıyoruz ve önümüzdeki yıllarda ülkemiz bunun nimetini yiyecektir. Biz Kardemir olarak 700 bin ton kapasiteli kaliteli yuvarlak dediğimiz 5.5 milimetre ile 100 milimetre arasında ürün üretecek olan haddehane kuruyoruz ve 1.5 yıl içinde devreye girecek. Yine demir yolu vagon ve lokomotiflerinin tekerini üreteceğiz. Senede 200 bin adet üretilecek. Robotlarla dakikada 1 teker imal edilecek bir şekilde kurulan bir hat. Bunun gibi diğer demir çeliklerin de katma değeri yüksek ürünlere doğru hem uzun mamul gruplarında hem de yassı mamul gruplarında ciddi çabaları var.”

Bu yazı Haber içinde yayınlandı ve , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Yorum bırakın